click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Nov 11, 2009

Sup Rumpai Laut


Rumpai laut atau  nama glamournya...Dry seaweed......Biasanya kalau melihat cerita bersiri Korea, sup rumpai laut nie sesuai dimakan oleh mereka yang lepas berpantang. Dalam keluarga TinTa, Aiman yang suka makan sup rumpai laut nie, dia panggil sup nie, Sayur hitam.Mungkin semasa kecil dia dijaga oleh neneknya, tulah sebab anak saya nie mengikut selera neneknya suka mkn sup dan sayur.


BAHAN-BAHAN

air secukupnya
RumPai Laut(direndam dan dicuci)..toskan
6 ulas bawang putih ditumbuk
4 ulas bawang putih diketuk
1 biji bawang besar(biar camtu je)
kiub ayam
sedikit isi ayam dicincang(nak guna udang pun boleh)
telur dua biji
sedikit halia diketuk
Tomato(nak letak apa2 sayur pun boleh)
bawang putih dan merah goreng(optional)
Daun Sup
sedikit batang celery dihiris
sedikit minyak masak utk menumis

CARA-CARA MEMBUATNYA

  • Tumiskan bawang  bawang putih yang ditumbuk dan diketuk setelah naik bau
  • masukkan sedikit halia.
  • masukkan isi ayam
  • bila isi ayam dah hampir masak masukkan telur
  • Bila dah agak garing isi ayam dan telur masukkan air dan juga bawang besar
  • bila dah mendidih masukkan batang celery dan rumpai laut
  • Akhir sekali baru masukkan tomato,bawang goreng dan juga daun sup...
  • (saya tak guna daun sup hari tu)....abis stok... 

 


 

6 comments:

  1. Kak, resepi akak ni tak penah dgrlah, mcm2 resepi ada kt sini...bilalah dpt rasa org sana masak ni hehehe

    ReplyDelete
  2. jom..zura dtg ke Kching...nanti kakak masak lauk2 tu utk zura..Tapi taklah sedap sgt..hihihi

    ReplyDelete
  3. Akak ni memang jakun...sikit...tak makan macam2...tambah ni pulak baru first time dengar...Hubby akak org Langkawi...dulu dia kata kat Langkawi ada satu makanan laut dipanggil Laktut...Tinta pernah dengar tak??? Akak belum pernah tengok rupanya pun...dia kata buat kerabu sedap...tapi tak boleh kena air...dia akan mencair...ada ke benda macam tu...maybe kat sana panggilannya lain kot...Akak dengar dari Hubby jer...

    ReplyDelete
  4. kak watie..Laktut..tak pernah dengar juga..(obor2 ke)..obor2 kalau buat kerabu sedap..tapi kat sarawak byk juga makanan laut yg kat semenanjung takde,,,nanti saya masak...:)

    ReplyDelete
  5. bestnya dpt info mcm2 mkanan sarawak ni...mcm nk try jer...Tinta asal mana?

    ReplyDelete
  6. Salam jika berminat untuk membeli rumpai laut Gred AAA kaler ungu RM 10 100 Gram
    Sila hubungi saya ditalian 013-3189896
    Thanks admin

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...