click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Nov 19, 2009

Jemput-jemput DuRian = (cucur durian)







Hari tu masa masuk Blog E-Na, teringinlah melihat jemput-jemput pisang,
mcm tu juga masa melawat kak Watie buat entry jemput2 pisang. Jadi kali  nie giliran Tintacyber pula buat jemput2, tapi jemput2 durian.
Kalau kat Kuching di panggil Cucur Durian.
Sekarang kat kuching musim durian.
 Cuma resepi nie saya tambah telur sebiji, bila dimasukkan telur dia sponge sikit...
Buat E-na sbb saya copy resepi nie terima kasih byk2.






JEMPUT-JEMPUT DURIAN (5 orang)


Bahan-bahan:-

1 cawan durian yang dilenyek (5 atau 6 ulas )
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1 biji telur
1 sudu kecil baking powder
 minyak secukupnya untuk menggoreng


Cara membuatnya:-
  • Campurkan tepung, durian ,telur  ke dalam bekas.
  • Masukkan sedikit air.
  • Kacau biar rata.
  • Panaskan minyak. Bila dah panas,
  • ambil 2 sudu dan ceduklah
  • sikit-sikit dan masukkan ke dalam minyak panas.
  • Selalu balik-balikkan supaya jemput-jemput durian ni bulat dan comel
  • Goreng sampai perang.










4 comments:

  1. sedapnyaa!!! anak2 dh bising nk mkn durian. kena cari esok lusa.

    psst...nice new background!!!

    ReplyDelete
  2. mmg sedap cucur durian..nk sket! kalau durian yang x byk sgt isi tu kan, mcm nmpak biji2 dia tu di goreng seulas2 dgn tepung, mcm durian celup tepung la... lagi sedap..pernah mkn tak?

    ReplyDelete
  3. Eh..Akak tak silap masuk umah ke ni??? Tinta tukar rumah baru ke???...nak raya Haji..padan le...Akak dari tadi kembang kempis hidung ni...dok fining bau duyan....mak aiii sampai Penang ooo...rupanya Dik Tinta wat cokodok duyan....Soweyyy Akak tak mamam duyan yer...nak kena lari cepat2 sebelum pitam kat sini..jenuh lak!!!Nice new appearance!!!

    ReplyDelete
  4. k ain...trpaksa tukar layout...setting yg lama dah trtukar..kalau pilih yg layout..yg tepi2 mcm mybloglist pun satu baris ke bawah..tak tahu nak atur mcmana...

    E-na..belum pernah lagi goreng durian mcm tu..

    K watie...rugi tak mamam durian tau...king of the fruit...hihihi

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...