click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Nov 12, 2009

Ikan Kari..Pari..


Kari lagi...entry dapurku berasap kali nie...cuma dengan menggunakan ikan pari. Selain di masak asam pedas, ikan pari juga agak sedap dibuat kari.......

BAHAN-BAHAN


 1/2 kilo  ikan pari
 serbuk kari (saya biasa gunakan kari segera jenama A1 dan dicampurkan dgn sedikit kari adabi)
 5 ulas bawang merah di kisar
 sedikit halia (di ketuk)
 Air asam jawa
 sayur bendi
 Tomato di potong
 bawang besar (di potong dadu)
 santan(kalau takde pun takpa)




CARA-CARA MEMBUATNYA...

  • Tumiskan bawang merah bersama sedikit halia,
  • masukan kari segera bersama sedikit kari adabi,
  • masukkan air asam jawa ,
  • bila dah mendidih masukkan sayur bendi dan tomato diikuti bawang besar,
  • bila sayur dah hampir masak,masukkan santan,
  • lepas tu masukkan ikan pari....Siap untuk dimakan.










4 comments:

  1. akak tak pernah jumpa lg any ikan pari masak kari. ikan pari kat sini popular bakar atau masak asam pedas je!!

    ReplyDelete
  2. Wow, sedapnya nampak kari tuh!!! :)

    ReplyDelete
  3. ain....sedap juga ikan nie dibuat kari,,...cubalah...
    Love...kalau love masak kari lagi sedap..tengok le kat blog Love...mcm rempah ada..

    ReplyDelete
  4. cantik bendi tu posing! rajin cikgu tinta memasak...

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...