click..click

...follower...tqvm..

Nov 22, 2009

BinGka Durian....daun pandan....






Sebenarnya tintacyber malas juga nak buat bingka nie atau mana2 kuih muih, melainkan hari raya je..ini kerana my hubby tak minat sgt makan yang manis-manis. Kalau buat nanti kita jugalah yang kena menghabiskannya. Di pendekkan cerita bila dah musim dorian nie terngin betul lah nak makan bingka , sebenarnya nak membeli je, tapi habis satu kawasan perumahan nie saya pusing cari orang menjual bingka durian, satu pun tak jumpa.Bingka lain banyaklah..
Akhirnya singgah ke kedai beli santan, singgah tepi jalan beli durian...
Bila dah siap...wau...memang sedaplah bingka yang saya buat nie..tak pernah saya buat entry memuji masakan sendiri, inilah pertama kali..resepi nie saya dapat dari kakak saya sendiri...cuma agak lembik sebab saya lebihkan durian dan santannya...sukatan ikut gelas...saiz gelas ada kat gambar di bawah...untuk pandan paste pula, saya blenderkan daun pandan bersama santan(utk mendapat rasa yg asli)

 

 

 


 
BAHAN-BAHAN BINGKA DURIAN

 
3 biji telur
1 gelas mentega
2 gelas tepung gandum
1 gelas gula halus (boleh kurangkan kalau tak nak manis)                        
1 gelas durian
3 gelas santan
satu sudu kecil pandan paste


CARA-CARA MEMBUATNYA

  • mentega dipukul bersama gula dan telur
  • bila sudah sebati masukkan durian, santan dan tepung
  • masukkan juga pandan paste
  • Gaul sebati
  • bakar dalam ketuhar 120-150c
  • selama lebih kurang 40 minit..
  • siap untuk dihidangkan 

 

 


 

 


 santan warna hijau sebab saya blenderkan bersama daun pandan..

 

1 comment:

  1. sedapnya bingka durian tu!!! hubby akak suka mkn kuih bingka. lagi2 bingka pandan. pas tu bakar garing2 sampai ada kerak. sedappp!!!!

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...