click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Dec 8, 2009

Sushi....




Saya nie suka juga makan Sushi....susah juga nak cari yg halal...jadi mahu tak mahu kena belajar buat sendiri..nielah hasil sushiku yang saya cedok dari Dapur E-na. Terima kasih E-na, sya C n P, tapi saya ubah sikit, sebab tak bubuh telur, byk sgt inti tak reti nak mengulung....tu pun sukahati je tinta gulung, yg penting adalah rupa2 sushi tu..:)


SUSHI...

BAHAN-BAHAN
2 cawan beras jepun yang telah di masak seperti biasa.
(Saya guna beras wangi, kemudian saya lenyek2kan)
3 sudu besar cuka
2 1/2 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam / secukup rasa
Timun
Tuna mayonis
kani /crab stick
Nori / seaweed



Cara Membuatnya :

1.Bentangkan Nori(kulit seaweed). Yang kasar di atas.
2.Letakkan nasi lebih kurang 2/3 nori
3.Tekan2 rata dan padat.
4.Letakkan timun, kani, tuna.
5.Gulung kulit seaweed tadi.
6.Potong sesuka hati.



7 comments:

  1. Hi hi hi berjaya jugak buat sushi ye...Syabas! Okla tu 1st time buat, cantik...tq sudi try resepi lovelykitchen...

    ReplyDelete
  2. Salam Tinta Akak tak silapkan...Tinta bukan nya kat Jepun kan!!!Hihihi..saje je nak usik....! Kalau Akak buat ni mesti anak2 Akak sukakan!!! Selalu kalau dia orang kenakan Abah dia orang kat Sushi King....maunya beratus ringgit...!!Bukannya apa..sikecik tu suka sangat tengok piring2 yang berpusing keliling food bar tu!!!

    ReplyDelete
  3. Wow, elegant la ur sushi! Love never had sushi in my whole life...but now feel like trying urs! kekeke! ;)

    ReplyDelete
  4. cutenye....
    ekseli.... kat cni panggil 'makizushi' (sushi rolls) kalo yg btk mcm nie...

    ReplyDelete
  5. E-na,Kak watie,Love,Kak Fa'e...arigato..(btul ke tdk...(tq)..bagi komen..sila ambil makiZushi tu segulung sorang..

    ReplyDelete
  6. Sedapnya tgk Sushi tu...I LOVESSSSSS sushi..bestkan kalu tau buat sendiri

    ReplyDelete
  7. akak, niza suke sgt sushi...sedap!

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...