click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Dec 15, 2009

Sup Ikan Lumek


Ikan  Lumek.....itulah nama ikan nie kat Kuching, kalau tpt lain tak tahu pula dipanggil apa. Tapi masa saya belajar kat KL selama 6 tahun tak pernah lagi jumpa ikan nie. Ikan nie rupannya licin mcm belut, tapi isi nya tak kental mcm belut. isinya macam jeli, kalau masuk dalam mulut terus hilang.Resepinya sup nie simple je...

Resepi sup ikan lumek

BAHAN-BAHAN

sekilo ikan Lumek (dibuang kepala dan dipotong)
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
(kesemua bahan ditumbuk lumat)
1 sudu pati ayam
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
bawang goreng dan daun Sup(untuk ditabur atas sup)

CARA-CARA MEMBUATNYA

1/tumiskan bahan2 yang telah ditumbuk
2/apabila sudah naik bau, masukkan air secukupnya
3/bila air sudah mendidih, masukkan pula ikan dan bahan2 perasa dan terus tutup api
(ini untuk mengelakkan ikan hancur)
3/boleh dihidangkan bersama daun sup dan bawang goreng





beginilah rupa ikan lumek....




5 comments:

  1. owhh ikan ni. Nenek kita panggil ikan lumek-lumek. Sama jer, cme digandakan. Sedappp, biasanya nenek kita bikin pais jer kak Tinta. Sedapppppp lelemak gitu...ahhh best, tgk ikan ni tingat masa kekecik.

    ReplyDelete
  2. ikan nih kat sini panggil ikan lumai..
    kat swk ikan nih tak mcm nih.. isi dier jernih.. Kat swk ader versi salai.. sedap tau yg salai tuh kalau goreng.. sy jual ikan lumek salai nih kat kl..

    ReplyDelete
  3. Tak sabar balik Kuching.. nak makan Sup Ikan Lumek... Rindunya.. terasa isi ikan melting dlm mulut.. d tambah dgn bau daun ketumbar.. im prefer daun ketumbar dari daun sup..

    ReplyDelete
  4. lau aku masak ikan ni,,, aku letak nanas.... hurmm,.. sedap betul rasa die,,, lau pandai buat la,,, mmg sedap...

    ReplyDelete
  5. hello.. orang malysia..saye orang melayu riau(indonesia) kalau di kampung kami namenye ikan lomek..apepun namenye rasenye tetap same sedaaaapp....hehe... klo nak tau kampung kami tu cam mn.. click je www.melibur.com yeehh... trm kash sbelumnye...

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...