click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Dec 10, 2009

Stik Ikan...






Resepi Stik/Steak ikan nie memang senang disediakan dan sedap pula dimakan.Saya perolehi resepi nie daripada buku yang saya beli yang di tulis oleh Chef hanieliza. dalam blog beliau  pun ada juga resepi nie.
Minta izin Chef saya C n P. Tetapi saya ada tambah sedikit bahan. Saya bubuh juga lada hitam yang sudah ditumbuk. memanaskan badan, al-maklum sekarang nie musim hujan.
Steak nie sedap juga dimakan bersama sambal kicap.



BAHAN-BAHAN
ikan dipotong nipis(ikan tongkol atau tenggiri)
serbuk lada sulah
garam
kunyit
sos lada hitam
satu sudu kecil lada hitam(ditumbuk)




CARA-CARA MEMBUATNYA:

1 Perapkan ikan dengan lada sulah,lada hitam,sedikit sos lada hitam, garam dan kunyit selama 30 minit.
2. Bakarkan dalam non-stik pan sehingga nampak garing.(saya bakar dlm oven)





7 comments:

  1. cuti sekolah ye, bole masak mcm2 kan...sedap tu makn ngan nasi panas!

    ReplyDelete
  2. Memang lazat...memang sedap...nasib baik Tinta masak ikan kan...Akak boleh mengendeng kan....boleh tak???

    ReplyDelete
  3. nampak sdappp stik ikan ni...nyumnyummm....

    ReplyDelete
  4. Sedapnya ikan goreng camni...makan ratah camtu jer pun sedap...

    ReplyDelete
  5. e-na...ya sekarang nie cuti skolah..duduk rmh je..cuba pelbagai resepi...my hubby outstation...
    kak watie...silakan..tulang jgn lupa bagi kucing kak watie yg dlm gambar tu...tpi kucing tu mkn wiskerskan...hihi
    Noorsha....boleh cuba resepi nie...:)

    ReplyDelete
  6. Wow, looks so delicious lor ur fish steak!!! Errr...i'm drooling right away! ;)

    ReplyDelete
  7. sedapnyaaa!boleh cuba nanti ni.

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...