click..click

...follower...tqvm..

Jan 28, 2010

French Toast Pizza....

Begitu cepat masa berlalu. Sekarang nie dah penghujung bulan satu. Mungkin kesibukan yang menyebabkan kita tak berasa masa berlalu begitu pantas. Bercerita ttg anak2 bersekolah ,aiman dan alya  sudah masuk Tadika, Aiman 5 tahun, alya 4 tahun. mereka bersekolah dari pagi sehinnga petang. Sebenarnya pelbagai perkara yang menyerabutkan kepala tinta ketika dan saat ini. Perkara berkisar tentang pembantu rumah dan masalah penjagaan anak2. Lain kalilah tinta menulis.
Berbalik French Toast Pizza nie selain di makan bersama air kopi panas, sedap juga di buat macam nie, anak2 boleh buat bekal ke sekolah. Resepi nie idea saya sendiri. Tapi french toast nie agak liat/keras sikit. Siapa takde gigi tak boleh makan barangkali. Jom layan resepi yang simple ini.

BAHAN-BAHAN

Sebatang french toast di belah dua dan dipotong
INTI
daging kisar
bawang besar di hiris halus
cheese mozarella
mayonis
sos spagetti
sedikit minyak untuk menumis

CARA-CARA MEMBUATNYA
1/Daging di tumis bersama bawang besar
2/Roti disapu dgn sos Spagetti
3/Diparut di atasnya sedikit keju Mozarella
4/Di bubuh juga Mayonis
5/Dibakar sekejap di dalam oven....




Jan 24, 2010

Mee Hoon Goreng


Bersua kembali. Siri bekal anak2 ke sekolah menyusul. Mee Hoon goreng juga kegemaran anak2 tinta, tapi tak boleh pedas sangat.Cili kat atas tu utk hiasan saja. Sebab Aiman dan Alya tak suka makan pedas.
Bahan2 pula kena letak isi ayam atau sosej untuk menarik minat mereka makan.
Bahan-bahan pun boleh disiapkan malam dan bangun pagi pagi hanya perlu mengoreng. Resepi mee Hoon tinta nie simple je....

BAHAN-BAHAN

Sebungkus Mee Hoon dicelur dgn air panas
*3 ulas bwg merah
*3 ulas bawang putih
*dikisar/ditumbuk
telur sebiji
sedikit isi ayam
beberapa batang sosej di hiris
sedikit mix vege
1 sudu sos tomato
1 sudu sos cili
1 sudu kicap manis
minyak utk menumis
garam secukupnya

CARA-CARA MEMBUATNYA
1/ Tumiskan bawang yang telah dikisar
2/ Masukkan isi ayam, sosej,telur, tumiskan hingga masak
2/ Masukkan mee hoon yg  telah dicelur
4/ Masukkan semua bahan sos dan sedikit kicap
5/ Tambahkan garam untuk  cukup rasa.





Aiman ...".peace"...Alya...."yummy...yummy".....

Jan 22, 2010

Kentang Goreng .....bersalut tepung


Kentang Goreng bersalut tepung, sedap juga dimakan dengan Mayonis atau sos. Sebenarnya untuk entry yang seterusnya tinta cuba memuatkan pelbagai menu utk bekalan anak2 ke sekolah, untuk memberi idea kepada teman2 yang kekeringan idea untuk menyediakan bekal buat anak2 mereka. Sbelum nie tinta ada menerima SMS dan juga email daripada kawan2 yang bertanya..takde resepi untuk bekalan anak2 ke? Biasanya anak2 tinta suka sangat makan kentang begini. Cara nak membuat pun mudah dan kentang pun tak mahal.

BAHAN-BAHAN

Beberapa biji kentang(dicuci bersih tanpa membuang kulitnya)
Tepung goreng adabi
sebiji telur ayam
minyak untuk mengoreng

CARA-CARA MEMBUATNYA

1/Kentang yang telah dicuci dipotong memanjang
2/direbus sekejap sahaja
3/tepung goreng adabi digaul bersama telur dan sedikit air
4/Kentang dicelup dalam tepung dan di goreng sehingga masak.

* bagi yang mahu lebih cepat kentang wedges begini banyak juga dah dijual readymade

Jan 19, 2010

Roti Pizza


Selamat bersua kembali. Roti pizza nie sebenarnya untuk menghabiskan bekalan cheese dalam peti sejuk. Agak sesuai juga untuk bekalan anak-anak ke sekolah. Bagi ibubapa yang sibuk, roti tu boleh disediakan siap2 malam. Bila bangun pagi hanya perlu masukan dalam oven, siap untuk di simpan dalam bekal.Selain berkhasiat tinta buat begini untuk menukar selera anak2 yang selalu bekal biskut kering ke sekolah. Sos tu sudah semestinya tinta guna tomato, sebab budak2 tak sesuai lagi makan yang pedas2, waktu sarapan pagi.

BAHAN2 ROTI PIZZA

beberapa keping roti
sedikit mentega
beberapa keping cheese(tinta guna slices kraft cheese )
sos tomato
beberapa keping daging burger(dipotong memanjang)

CARA-CARA MEMBUATNYA

1/roti disapu dgn sedikit mentega dan sos
2/susunan daging yang telah dipotong
3/taburkan cheese
4/panaskan didalam oven


Jan 16, 2010

LAKSA SARAWAK....


Laksa Sarawak, dah lama buat baru ada masa nak update dalam blog.Dapur tinta bukan tak berasap. Setiap hari masih lagi berasap, gambar masakan masih lagi ambil. Cuma makin hari makin hilang rasa semangat nak menjenguk blog nie. Harap2 diberi idea dan kekuatan untuk terus berblogging.


Bahan-bahan utama laksa Sarawak. Mesti ada pes laksa. Yang nie tinta beli je. Kalau nak resepi boleh merujuk kat blog  Teratak Mini Dayang Jack.... Klik je kat situ Tinta dah setkan terus pgi kat resepi pes laksa tu. kak Dayang izinkanTinta  refer blog Teratak mini utk rujukan pembaca2 yang tak jumpa pes laksa readymade.



1/isi ayam diracik halus
2/ crabstick
3/limau kasturi
4/udang
5/telur ayam digoreng dan dihiris
6/sambal belacan
(Cara nak buat sambal senang je, cili kering dikisar bersama belacan,tumis sehingga masak)..kuantiti dan kepedasan, ikut citarasa masing2.)

RESEPI LAKSA SARAWAK....

BAHAN-BAHAN DAN CARA2 PENYEDIAAN..



Bahan A

Sebungkus perencah laksa Sarawak(pes Laksa)450ml
Santan (1/2 kilo)
Dua keping Asam gelugur
-Lain orang lain cara memasak laksa nie, kalau tinta pes tu dikisar halus2 menggunakan blender kemudian direbus bersama asam gelugur, dan akhir sekali dimasukkan santan. ada setengah orang pes laksa tu di rebus kemudian di tapis.

Bahan B

sebungkus mee hoon,(diselur dgn air panas),.
udang(Dibuang kulit direbus,)
Crabstick
limau kasturi (dibelah dua)
isi ayam, disiat panjang2
daun ketumbar dihiris halus
sambal belacan,

Jan 10, 2010

Bingka DuRian


Bingka Durian daun Pandan. Resepi nie daripada kakak Tinta sendiri.
Sebelum nie pernah juga buat entry bingka durian . Bingka nie pula dibuat atas permintaan My sis In Law..Pn Hasthika yang teringin melihat entry bingka durian yang Tinta buat sebelum nie. ..



BAHAN-BAHAN


3 biji telur
1 gelas mentega
2 gelas tepung gandum
1 gelas gula halus (boleh kurangkan kalau tak nak manis)
1 gelas durian
3 gelas santan
satu sudu kecil pandan paste


CARA-CARA MEMBUATNYA

1/mentega dipukul bersama gula dan telur
2/bila sudah sebati masukkan durian, santan dan tepung
3/masukkan juga pandan paste
4/Gaul sebati
5/bakar dalam ketuhar 150-160c
6/selama lebih kurang 40 minit..
7/siap untuk dihidangkan










Jan 5, 2010

Ice blended Strawberry


Selamat bersua kembali. Rasanya tak terlambat untuk tinta mengucapkan Selamat tahun baru kepada teman blogger semua dan kepada pengunjung2 blog dapurku Berasap lagi. Bagi kawan2 yag berkunjung dan tinggalkan mesej, walaupun tuannya takde, terima kasih banyak2. Ini merupakan entry pertama di tahun baru, biarlah sesuatu yang manis dan sebagai kenangan yang manis sebagai pembuka tirai 2010.
lama tak update blog sebab personal laptop masuk Ward..kena format semula semua. Jadi semua gambar2 yang nak di upload semua dalam laptop. Ingat nak kena ganti baru, Al-hamdulillah, laptop dah ok. Bila Laptop pula dah ok, masa pula terbatas, kerana dah mula bertugas semula setelah lama bercuti, banyak perkara yang perlu di uruskan.





BAHAN-BAHAN
500 ml full cream milk(susu segar)perisa strawberry
4 skop aiskrim Strawberry
1sudu besar perisa strawberry atau sirap ceri
3 cawan ais kiub
1/2 cawan syrup gula

CARA-CARA MEMBUATNYA
1. masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali ais
2. blendkan bahan2 sehingga sebati
3. akhir sekali masukkan ais dan blend sekali lagi
4. hidangkan bersama aiskrim di atasnya...





Dec 29, 2009

KeK Lapis Aneka Rasa dan Warna..



Kek nie minggu yang lepas buat, baru ada masa nak buat entry. Tinta sebenarnya banyak resepi2 kek2 lapis sarawak sama ada yang lama dan baru. Semua tu kakak Tinta yang sulong punya. Kakak Tinta namanya Kak Ida memang pakar dalam membuat kek2 lapis, tu semua masa kami masih kecil dan dia belum berkeluarga. Cuba bayangkan kalau Hari Raya, sampai sepuluh biji pelbagai kek lapis yang dia buat. Itu semuanya tinggal kenangan indah. mana taknya hari raya kami jarang brkumpul bersama, al-maklum kakak Tinta tu menetap kat Mukah, sedangkan kami semua kat Kuching. Tapi penyebab kami jarang berkumpul pada  hari raya sebab kedua ibu bapa dah takde lagi. Masing2 sibuk dgn keluarga sendiri.Tu semua tinggal kenangan yangg tak mungkin luput dlm minda. Wah..panjang pula tinta berceloteh kali nie.


Sebenarnya kalau kek lapis yang mengguna kaedah bakar tu rupanya  cantik tapi  berapa sedap. Itu pendapat tintalah. Yang sedap kek Lapis sarawak nie kalau yang menggunakan kaedah kukus.Resepi nie tinta ambil dari buku resepi koleksi peribadi.Jangan hairanlah kebanyakkan kek lapis Sarawak, banyak menggunakan telur.



BAHAN A

15 biji kuning telur
4 biji putih telur
1 sudu besar Ovalette
120 gm tepung gandum
150gm gula castor
25gm air sejuk dalam peti sejuk
(pukul bahan diatas bersama selama 10 minit)

BAHAN B

250gm mentega
1 sudu kecil essen vanilla
4 sudu besar susu pekat
(kacau sebati)

CARA-CARA MEMBUATNYA:

1/Campurkan bahan A dan B
2/Kemudian kacau sehingga sebati. setelah itu bahagikan kepada lima bahagian.
3/Empat daripadanya diwarnakan ,
4/hijau dan merah dicampur 2 camca besar sekaya
5/ kuning dicampur 2 sudu makan horlick
6/coklat dicampur dua sudu makan milo atau serbuk koko
7/Biarkan satu tanpa warna dicampur dua sudu makan perisa chess
5/Lapis warna demi warna satu senduk sampai habis


proses melapis, warna demi warna....mula2 kena guna api atas dan bawah,
lapisan seterusnya guna api atas sahaja.

Dec 28, 2009

Pizza Ria ...sosej,nanas,jagung.


Untuk membuat  pizza nie..tinta merujuk kat blog Teratak Dayang Jack. Kak Dayang izinkan saya CnP ye. Memang sedap pizzza nie. Cuma tinta ubah mengikut bahan2 yang ada. kalau kat Kuching ada sebuah tempat kat bawah jambatan Satok, ada sebuah kedai Namanya Pizza Ria. Memang adalah sedikit kesamaan rasa. Cuma bila kita buat sendiri kita boleh buat topping ikut selera sendiri. Dah lama tak makan kat situ. Anak2 dan suami lebih gemar makan kat Pizza HuT. Pizza saya nie ada kekurangan, dah masuk oven baru teringat lupa bubuh mayonis. Tapi tanpa mayonis pun ok juga...


BAHAN-BAHAN
Pizza base : Large size
2 cawan tepung gandum
2 sk yis segera (sebaik2nya yis mauripan)
2 sb susu tepung
157 ml air suam (39C....suhu org demam panas)
1 sb gula halus
1/2 sk garam
1/2 sb bread softener
1 sb olive oil


CARA-CARA

1/Rendam yis bersama air suam selama 10 minit. (Yis yang baik akan mengeluarkan buih)

2/Dalam mangkuk/bekas berasingan, campurkan kesemua bahan yang selebihnya dan gaul/ramas dgn hanya menggunakan jari. Kemudian, buatkan lubang di tengah-tengahnya dan tuangkan yis tadi perlahan-lahan. Uli sehingga menjadi doh yang elastik (tidak perlu tambah tepung sb sukatannya dah betul kalau guna cawan/sudu metrik...hehe...). Teruskan menguli lebih kurang 15 minit.

3/Simpan doh di dlm satu bekas yg agak besar dan tutup kemas dgn kain lembab. Rehatkan doh selama 45-50 minit.

4/Panaskan oven pada suhu 180C. Sediakan acuan/loyang/pan pizza. Lengserkan sedikit dgn minyak zaitun.
Keluarkan doh dari bekasnya. Tumbuk2kan sedikit utk keluarkan angin. Kemudian letakkan doh di dlm pan dengan hanya menekan dgn telapak tangan sahaja. Tidak perlu dicanai. Ratakan doh sehingga padat.

5/Cucuk permukaan doh dgn garpu dan sapukan dgn minyak zaitun di tepi2 doh dgn berus pastri(supaya ia akan kelihatan cantik dan berkilat setelah masak).

6/Akhir sekali ratakan dgn sos tomato/cili, mayonis dan bahan2 topping yg lain kecuali keju parut dan oregano.

7/Bakar selama 20 minit. 5 minit terakhir, keluarkan pizza dari oven. Taburkan keju parut dan oregano. Bakar sehingga perang.


Untuk Topping :

100 g isi ayam/daging (dicincang/minced)
3 ulas bawang putih (dicincang)
1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil)
1-2 sb puri tomato
sedikit mix vegetable
edikit garam dan gula
sedikit mayonis
sos tomato/cili

Untuk hiasan :
sedikit oregano kering
sedikit tomato (dihiris dadu)
sedikit crabstick (dipotong kecil)
sedikit cendawan shitake
Mozarella Cheese
Lain-lain jika suka.

Dec 27, 2009

Mini Sosej Bun...


Mini sosej nie tinta sediakan untuk hidangan anak2 saudara yang suka makan roti kecil2 begini.Resepi sosej bun nie...tinta guna resepi dari blog Hana Memories..., Terima kasih banyak2. Kali nie memang betul2 menjadilah mini sosejku ini...begitu gebu sekali....


BAHAN-BAHAN

250g tepung roti
6g yis kering
50g gula
50g butter
20g susu tepung
1 biji telur- size S
70g water roux(ganti dg Shortening)
1/2 sk bread improver
1/2 sk garam
90-100ml susu segar
sosej secukupnyer - rebus dahulu

CARA-CARA MEMBUATNYA

1/Masukkan semua bhn kecuali sosej ke dalam BM. dan tekan setting dough ONkan. (saya guna mesin tangan, belum ada BM, tunggu bonus ASB hihi)
2/Tunggu hingga siap.
3/Naikkan doh hingga dua kali ganda. Tumbuk2an bagi mengeluarkan angin.
4/Ambil 25-30g. canaikan doh,buh sosej dan gulungkan. Letak di atas loyang.
5/Naikkan roti sekali ganda lagik. Panaskan oven.
6/Bakar 180 selama 15min atau hingga masak.
7/Dah masak sapukan butter agar berkilat dan sejukkan di atas redai.


HappY BefDay..Anis Hayani..& Mak Dah..


Selamat hari Lahir untuk anak tersayang Anis Hayani genap setahun . Majlis di buat awal memandangkan hujung minggu, baru semua keluarga dapat berkumpul. Anis anak tinta yang ketiga, lahir 1 Muharram bersamaan 29 dis 2008. Mak Dah tu adik ipar Tinta, makcik Anis, lahir 27 dis, jadi kami raikan bersama majlis kesyukuran merangkap majlis Hari jadi...

Kek yang sedap ini di sponsour Faridah(mak Dah), dan di order dari laman blog edacupcakes dari Kuching.  Memang sedap kek nie. Lain kali boleh order lagi dan bolehlah bagi diskaun ye....


Anis hayani dan mak Dah....




 
 Aiman. Alya dan Anis bersama sepupu mereka.



Sekitar majlis......
1/Anis "befday Girl"...bersama ayahnya..mama busy tak sempat nak berposing...:)
2/Anis bersama Su Jam....
3/Befday siapa nie?..nak bagi peluang kpd alya dan sepupu yg suka sgt tiup lilin
4/Anis sibuk bersama hadiah2..
5/Mak Dah sibuk melayan anak2 saudara.




Antara pencuci mulut yang Tinta sediakan..



Antara juadah hari tu, nasi ayam mak mentua yang sediakan, manakala mini sosej, pizza dan laksa Sarawak tu, siapa lagi, Tintalah yang sediakan. Agak letih jugalah tapi rasa puas hati dapat menyediakan hidangan. Itulah sebab Tinta belum berjalan lagi dari rumah-ke rumah teman-teman blogger.Resepi laksa DLL nanti saya updatekan...

Dec 23, 2009

Cheese Cake Instant




Ini adalah antara chez kek yang sering Tinta buat. Kek Chez kegemaran suami, sebab dia suka rasa cheznya yang pekat. Selain tu kek nie agak  mudah disediakan. Hanya perlu di sejuk bekukan dalam peti ais. Loyang pula kalau boleh pakai yang (loose base tin), yang boleh ditanggalkan dari bawah. Loyang biasa pun boleh cuma agak susah untuk dipotong. Resepi nie diberi my sis In Law, Emilin...terima kasih atas resepi nie. Dah beberapa kali buat. Sukatan kena ikut betul2, kalau tidak terlampau lembik payah pula nak beku.


RESEPI CHEESE CAKE INSTANT(acuan 7'7')

250gm philadelphia cream cheese
125gm mentega(golden churn)
1/2 cawan gula halus
2senduk tepung susu Nespray
1 paket agar2 serbuk(10gm) -masak bersama 1 cawan air
2 paket biskut saltcheese


CARA-CARA MEMBUATNYA

1/pukul mentega dan gula sampai sebati
2/masukkancream cheese, pukul lagi
3/masukkan agar2 dan susu Nespray dan pukul sebati
4/susun biskut saltcheese ke dlm loyang, tuang satu senduk dan ratakan
5/ratakan dan susun biskut lagi tekan ulang hingga habis
6/simpan ke dalam peti sejuk semalaman, barulah boleh dihidangkan.





Dec 22, 2009

Batang kailan...Sos Tiram...


Sayur batang kailan nie kegemaran Tinta sekeluarga. Susah juga nak beli sayur nie. Ianya banyak kalau nak tiba tahun baru cina. Batang Kailan nie rasanya agak ranggup. Selepas di kupas kulitnya, kena rendam dalam air dulu. Ini supaya rasanya ranggup. Sayur nie lebih sedap di masak bersama daging. Tapi isi ayam pun boleh.Resepi sayur nie simple dan senang je. Selamat mencuba.



BAHAN-BAHAN


Sayur kailan yang dipotong dan dicuci bersih
seketul dada ayam dipotong nipis(guna daging pun boleh)
8 ulas bawang merah dikisar halus
sedikit halia dipotong nipis
minyak masak scukupnya utk menumis
4 sudu besar sos tiram
air sedikit
perasa scukupnya


CARA-CARA

1. Tumiskan bawang merah yang telah dikisar sehingga naik bau
2. masukkan halia dan isi ayam, masukkan sedikit saja air
3. Tumiskan isi ayam sehingga empuk,
4. bila isi ayam sudah masak baru masukkan sos tiram, bila sos tiram/kuah  dah agak pekat
5. Masukkan sayur Batang kailan.



batang kailan sebelum dipotong dan selepas dibuang kulit.



Roti Cheese Crispy


Sebenarnya roti cheese crispy nie saya buat daripada lebihan Doh pizza. Di tabur dengan sedikit chez mozarella kat atasnya. Agak sedap jugalah di makan bersama sup Cendawan Campbell. Nie sebenarnya idea suami saya. kalau ditabur gula sikit kat atas roti nie mesti sedap, tapi suami saya suka yang tawar begini.


Dec 21, 2009

PiZZa Mini Crispy...







Resepi mini pizza crispy nie asalnya..pizza crispy biasa, saya yang ubah jadi mini, resepi asal saya ambil dari
MyR oleh Myaida..... Terima kasih banyak2 kepada penyumbang resepi. Cuma saya tambah yis mauripan sepaket kecil. dan adunan saya telah tambah, sebab resepi asal untuk seorang saja. Saya buat lebih sikit. Resepi kat bawah untuk Doh saja. Topping nya pula boleh ikut citarasa masing2.

BAHAN-BAHAN DOH PIZZA ( untuk 5/6 orang )


500gm tepung gandum(saya guna tepung high protien)
10 sb olive oil atau minyak masak
300 ml air
4sk tepung jagung
2 sk baking powder
1 sk garam halus
1 paket yis mauripan(11gm)..nie saya tambah

CARA-CARA
 
1/Campurkan tepung gandum, tepung jagung, baking powder dan garam, gaul rata
2/Kuak-kuakkan tepung, buat lubang di tengahnya, masukkan olive oil di ikuti dengan air, gaul rata kemudian uli, biarkan seketika, canai agak-agak nipis lepas itu cucuk dengan garpu, letak doh dalam dulang pembakar, sapukan pizza sauce kemudian tabur dengan apa-apa topping yang disukai
3/Bakar pada suhu 210C, masukkan dulang pembakar dalam oven ditingkat No.1 dari bawah. Bakar selama 15 -30 minit bergantung pada ketebalan.
4/Untuk bahagian topping(ikut selera masing2)..saya bubuh, sosej,cendawan butang,sos,chez,crab
5/Selamat Mecuba.
 
 
 

KongsiResepi

Rehat Sekejap...