click..click

...follower...tqvm..

Feb 12, 2011

Baked Peach Yogurt Cheese Cake

Selamat berhujung minggu kepasa semua pembaca blog dapurku berasap. Sebenarnya semasa membuat entry nie agak terkejut terbaca status salah seorang kawan FB yang berbunyi "Wanita berkerjaya takde Maid is Stupid"....agak terkilan dengan pernyataan tersebut al-maklum saya juga berkerjaya dlm masa yg sama tak ada pembantu rumah. Kata2 tersebut rupanya bukan drpd kawan saya tersebut, tetapi dia mendengar seseorg mengeluarkan statement tersebut. Saya 90% tak bersetuju dgn pernyataan tersebut. Sebab ramai rakan sekerja yg berkeluarga dapat menguruskan rumahtangga tanpa bantuan pembantu rumah.Pelbagai masalah memang ada kalau kita tidak ada pembantu rumah tapi dengan adanya pembantu rumah tak juga semua masalah kita dapat diselesaikan. Yang penting kerjasama daripada kedua belah pihak samada suami atau isteri perlu ada dalam menguruskan rumahtangga. Daripada sepuluh cerita daripada sepuluh rakan2 yang pernah ada pembantu rumah rata2 mereka menghadapi pelbagai masalah juga bila ada pembantu rumah. Saya sendiri pernah ada pembantu rumah tetapi sekarang membuat keputusan untuk tidak ada pembantu rumah setelah banyak isu yang timbul terutama pelbagai kerenah dan syarat-syarat yang di kenakan.
Berbalik pula resepi peach cheeseCake pula, sebenarnya saya ambil resepi nie drpd buku koleksi peribadi oleh Alex Goh, buku yang bertajuk "Creative Making Of Cakes"...dah lama buku tu tersimpan akhirnya ada juga masa untuk mencuba resepi nie. Cuma sebab saya malas nak buat kek span sebagai alas, saya guna biskut marie saja seperti dalam cara membuat kek cheese oreo .Buat dua biji kek hari tu, sebiji untuk di makan sendiri dan sebiji tempahan dari rakan sekerja. Jom semak resepi di bawah.......

 Yang nie tempahan dari rakan sekerja Puan Dayang Aliza,
.
Resepi Peach Yogurt Cheese Cake

Sediakan Kek span vanila bulat nipis berukuran 9" (saya tak ikut resepi asal, saya hanya guna Roti marie ditumbuk halus campur mentega cair sebagai base)

Filling(Inti)

(A) 500 gm krim keju
      50gm gula
(B) 50gm tepung
(C) 1 biji telur
      3 biji kuning telur
(D)  150 gm yogurt
(E)  3 biji putih telur
       70gm gula
       Secubit asa garam
(F) 300 gm kepingan buah Pic

CARA-CARA MEMBUATNYA;

1/. Putar A sehingga lembut dan gebu, Campur B dan adun sehingga sebati
2/. Tambah C dan pukul hingga tidak berbintil-bintil
3/. Campur D dan gaul rata-rata. Pukul E sehingga pekat, campur adunan tadi dan gaul hingga sebati.
4/. Letak selapi nipis kek span vanilla ke dalam acuan bulat( saya guna base biskut marie). Susun kepingan pic di permukaan. Tuang adunan keju ke atas lapisan tadi. Bakar secara waterbath pada suhu 160c selama 60 minit. Siap untuk dihidangkan.




4 comments:

  1. salam kak..

    saya kagum betul dng org2 yg mengambil tempahan, tp dlm masa yg sama, tak lokek share resepi.. semoga semakin murah rezeki akak ye.. terigin nak buat peach cheesecake nie satu hr nanti :)

    ReplyDelete
  2. salam tinta...sedap nampak cheese kek tu,akak amik resepinya ya..tkasih kerana sudi share nie.

    ReplyDelete
  3. hotMama...tq...ambil tempahan tu dr rakan2 terdekat je...disebabkan minat buat kek..letih pun tak terasa.
    as Salam Zana.....sharing is caring..ambil2....tq visiting

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...