click..click

...follower...tqvm..

Oct 8, 2010

KEK HATI PARI @ PAREK

Kek Hati Pari atau lebih dikenali kat Sarawak sebagai Hati Parek antara ke tradisional Sarawak. Sebenarnya kek yang Tinta buat masa hari Raya dan dalam peti sejuk masih ada lagi sedikit kek nie. kek nie agak tahan lama kalau disimpan dalam peti sejuk. Tinta sendiri ada beberapa resepi kek hati pari. Ada sesetengah resepi tu campuran kismis dgn buah Prune, ada resepi yang hanya mengguakan buah Prune, ada juga resepi yang menambah coklat cooking ke dalam bahan kek mereka. Semasa membuat kek nie memang dapur Tinta betul2 berasap. Ini kerana terlebih masakkan gula sehingga betul2 hangus. Kalau dilihat resepi kat bawah, sukatan gula kek nie  memang banyak, jangan di kurangkan, kalau tidak kek tak menjadi. Dan bagi sesiapa yang ada sejarah penyakit kencing manis, tak payahlah makan kek nie.
 Kalau teringin sangat makan sikit jelah...Resepi nie dari seorang rakan sekerja, yang memang mengambil tempahan dan menjual kek hati Pari.


RESEPI KEK HATI PARI
16 OZ mentega(Guna brand Golden Churn agar kek lebih lembab)
4 gelas gula
9 gelas teping gandum
5 sudu besar browning
3 sudu the vanilla
10 biji telur ayam(5 biji buang putihnya)
2 gelas gula-dimasak dgn ½ gelas air(berhati-hati semasa memasak part nie, pastikan bubuh gula dulu dalam periuk dan panaskan, baru bubuh air)
½ kati  Kismis (digiling halus)
2 sudu the baking powder
2 sudu the Cream of Tartar

CARA-CARA MEMBUATNYA

1/ Mentega dipukul dengan gula sampai naik dan gebu. Masukkan telur satu persatu.
2/ Tambah tepung, baking powder, vanilla, kismis, browning sugar dan akhir sekali gula yang dimasak sampai sederhana hitam
3/ Kacau rata dan kukus selama lebih kurang 8 jam.




7 comments:

KongsiResepi

Rehat Sekejap...