click..click

...follower...tqvm..

Jul 9, 2014

Biskut DaHLia

Ramadhan Kareem 1435H, bersyukur kita kehadhrat Illahi kerana  kita berpeluang lagi untuk berjumpa dengan bulan Ramadhan bulan yang penuh berkah dan Rahmat. Lama tak update apa2 dalam blog nie, bukannya dapur tak berasap, tapi tuntutan kerja yang datang bertimpa2 memadamkan daya tumpuan dan ilham untuk membuat coretan di alam Maya ini. Hari ini nak berkongsi satu resepi biskut yang menjadi kebiasaan mesti ada untuk hidangan semasa Hari Raya, Biskut Dahlia @ yang hampir sama@sama dengan Biskut Semperit.



Biskut Dahlia
Resepi : Norazie - Resepi.net
Bahan :
300 g mentega - SCS atau Anchor atau mentega pilihan

160 g gula aising - boleh di kurangkan
2 kuning telur
4 sudu makan susu pekat manis -
1 camca teh esen vanilla

240 g tepung gandum * - Jika adunan masih lembik, boleh tambah sedikit2
100 g tepung jagung *
160 g tepung kastard
(*bahan bertanda *  diayak)
Ceri merah - dipotong kecil untuk hiasan



Cara :
  • Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla @ rose dan putar hingga kembang. (tak perlu pukul lama sebab nanti biskut jadi kembang ).
  • Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  • Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.  
  • (  guna suhu 130 C dan bakar selama 20 minit... suhu ni bergntung pada jenis oven masing)
Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.

SELAMAT MENCUBA

9 comments:

  1. Biskut old skoll yg sedap sepanjang zaman..setiap tahun buat sekut ni ..nmpknya tahun tadak sekut dhlia la sbb xsempat nk buat

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...