click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Apr 25, 2011

Cup Cake....CinTa Antara Dua BeNua

 Cup Cake nie....saja bagi tajuk Cinta antara Dua benua....saya buat sempena majlis pertunangan anak Saudara, Nurul Izzati dari Sarawak Bumi Kenyalang dengan tunangan Naadifan B. Che kamaruddin dari, Kelantan Darul Naim.
Cup cake nie saya guna resepi muffin Vanilla. Resepi KLIK KAT SINI.

 Masa bertunang nie biasanya saat paling indah dan manis dalam kehidupan seseorang dan paling banyak jugalah dugaan dan cubaan yang akan ditempuhi, teringat zaman saya dulu2. Semoga cepat2 pula naik pelamin ye....
nak menimang cuculah pulak aku nanti.....


Sebahagian gambar hantaran yang sempat di gambar, sebelum di bawa balik naik Kapal Terbang (bhs sarawak Nait Belon).
 Tak lupa kek Lapis Cheese.....





 kek lapis....sebagai buah tangan untuk dibawa balik ke negeri kelantan...disponsour oleh AWAWA KEK LAPIS....., Bersedia menerima tempahan, untuk majlis kenduri kahwin, Hari guru, hari ibu dan Majlis Pertunangan..

Apr 21, 2011

Cheese Cake

Selamat bersua kembali, semoga bloggers dan pengunjung blog DapurKu Berasap sihat dan ceria-ceria selalu hendaknya. kek Plain Cheese kek ini di buat sempena hari jadi Mak Mentua Hari tu. Baru ada masa nak update. Masa nak cari idea untuk deko kek, rancangan awal nak hias kek nie dengan buah Strawberry, tapi pusing2 supermarket berdekatan rumah tak jumpa pula buah Strawberry, kat Kuching susah sikit nak dapat buah tu, kalau ada pun harganya dlm rm22 ke atas sekilo. Suami pula cadangkan beli buah Tomato Cherry(tapi ku tolak pandangan itew,,tak sesuai betul kek di hias dgn tomato). Akhirnya terjumpa bunga hiasan biskut dan buah cherry...jadilah kek yang menepati citarasa anak2 yang bertemakan merah dan pink.resepi kek nie saya guna resepi Plain Cheese Cake....Jom semak Resepi...



Resepi Cheese Cake

Bahagian dasar kek.
  •  1  1/2 bungkus biskut oreo (hancurkan, saya selalu guna chopper elektrik)
  • 3 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar gula
  • -campur semuanya dan pdtkan dlm acuan yg bersaiz 8"(sebaik2nya guna acuan 'springfoam'), bkr lebih kurang 10 minit.
Bahagian Filling kek

Bahan2(A) ;
  • 500gm krim keju
  • 100gm gula kastor(kalau tak suka manis, boleh kurangkan)
  • 150ml susu segar(saya ganti dgn whipping cream)
  • 100gm mentega
  • 6 biji kuning telur
Bahan2 (B) ;

80gm gula kastor
4 biji putih telur
1/2 sudu teh serbuk krim tartar
-satukan bhn ni dan pukul hingga gebu dan kental (klu terbalikkan mangkuk ke bwh ia tdk jatuh)

Cara2:
1. Pukul krim keju, gula kastor, mentega dan tepung jagung sehingga kembang.
2. kemudian masukkan air susu dan kuning telur, pukul lg sehingga sebati dan berkrim.
3. Kemudian masukkan bhn B yg sdh dipukul td dan gaul perlhn2 sehingga sebati. Slps itu, tuang adunan ke atas biskut yg tlh dbakar.
4. Sediakan acuan yg besar drpd acuan td dan isikan air 1/4 penuh. Klu menggunakan acuan springfoam kena guna 3 loyang utk mengelakkan air masuk ke dlm aduan. Atau, boleh jg, membalut bahagian bawah acuan springfoam menggunakan aluminium foil. Masukkan acuan kek ke dlmnya dan bkr selama 1 1/2 jam pd suhu 160 darjah.
5. Sejukkan pd suhu bilik sblum dimasukkan dlm peti sejuk. Hiaslah mengikut citarasa masing2.

Kek, yang belum di deko, bahagian tengah kek merekah mungkin sbb terlebih oven(panas sgt).

Apr 9, 2011

MuFFin PiSanG....

Pisang  bukan saja sedap di makan begitu saja, dibuat kek, cucur, muffin, malahan banyak khasiatnya. Antara khasiat pisang yang utama ialah :
  1. Pisang merupakan sumber potasium yang membantu didalam menurunkan tekanan darah, membekalkan tenaga, membantu pertumbuhan otot serta mencegah kekejangan. 100 gram pisang mengandungi 400 gram potasium.
  2. Pisang mengandungi fruktosa, sukrosa dan glukosa yang membantu tubuh untuk kekal cergas.
  3. Kajian yang telah dijalankan mendapati dengan pengambilan pisang setiap hari dapat membantu mencerdaskan otak.
  4. Vitamin B dalam pisang dapat membantu mengawal sistem saraf dan menghilangkan rasa gugup.
  5. Unsur seperti vitamin B6, B12 dan potasium dapat membantu perokok untuk mengurangkan kesan ketagihan.
  6. Pisang mengandungi sejenis protein yang digelar tryptophan yang boleh membantu kita untuk rileks dan mengurangan tekanan.
Bagi wanita yang sedang haid, pisang dapat membantu anda lebih kekal cergas dan meningkatkan mood. INFO: Kredit to Mr Google......
Jom LaYan ReSepi Kat BaWah:............Terima Kasih banyak2 kepada penyumbang resepi...

RESEPI MUFFIN PISANG


BAHAN-BAHAN

1). 3 atau 4 biji pisang saiz besar (lagi banyak pisang lagi moist muffin)- saya letak 6 biji sederhana besar

2). 1/2 cawan gula halus (resepi asal 1 cawan)- saya letak 1/2 cawan dan manisnya memang sedap mungkin juga bergantung pada manis pisang

3). 1 biji telur- dipukul sedikit

4). 1/3 cawan mentega/margerine cair

5). 1 1/2 cawan tepung gandum

6). 1 teaspoon baking soda

7). 1 teaspoon baking powder

8). 1/2 teaspoon garam


CARA-CARA MEMBUATNYA:

Satukan pisang yang dilecek bersama gula, mentega cair dan telur. Ketepikan. Dalam bekas yang lain satukan tepung gandum dengan soda bikarbonat, baking powder dan garam. Saya ayakkan bahan ini bersama. Kemudian satukan bahan basah tadi ke dalam bahan kering. Cedukkan ke dalam loyang muffin dan bakar pada suhu 350 F (175 c) selama 20 minit. (Saya bakar 180 C selama 25 minit).


KongsiResepi

Rehat Sekejap...