click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Apr 13, 2010

Agar-agar Gula Melaka



Selamat bersua kembali,....lama sudah tak menjenguk blog, kalau dapat dilihat rasa2nya sudah penuh dapurku ini dengan Sarang Labah-labah. Terima kasih kepada kawan2 blogger yang menjenguk dan meninggalkan pesanan. Sebenarnya Tinta masih dalam keadaan terpingga2 dan mencari ruang dan waktu yang ada untuk merehatkan minda dan diri dari kesibukan hal2 yang kurang penting.
Rasa2nya tak salah sebelum tinta masukkan entry resepi Tinta mahu bercerita dulu tentang apa yang melanda minda dan diri Tinta. Sebelum nie sebenarnya, dari anak yang pertama, tinta sudah ada pembantu rumah dari seberang. Pembantu yang pertama bekerja dgn Tinta dari anak yang pertama sehingga yang kedua, lebih kurang 4 tahun. Bila saya mengandung anak yang ketiga dia sudah berhenti dan saya ambil lagi pembantu rumah yang kedua. Sehingga anak saya yang ketiga nie berusia setahun sebulan, disebabkan visa dia pun dah setahun, saya suruh je pembantu tu balik, sepatutnya boleh disambung lagi setahun,,..malaslah nak melihat, melayan dan memiliki pembantu rumah yang sebegitu.(maksud Tinta, sepatah kita mengajar, sepuluh patah dia jawab, kasar dgn anak2, macam2 kehendak dia yang perlu kita layan...kerja pula taklah seberapa bagus)...dan mcm2 perkara yg malas saya nak ingat semula.
Sebenarnya lebih kurang dua bulan, Tinta sudah tak ada pembantu rumah, walau pun sekarang nie ,fizikal letih membuat kerja2 rumah tetapi hati Tinta tak sakit......jadi buat masa nie, disebabkan kesibukan bekerja dan mengurus rumahtangga, fikiran berserabut dan nak menulis pun takde idea, itulah antara sebab, Tinta lama biarkan dapurku tak berasap.Untuk kali nie layan dululah resepi agar2 gula melaka(kalau ka Kuching, Sarawak gula2 melaka digelar atau disebut juga sbg Gula Apong..






BAHAN-BAHAN

200 ml air
180 gm gula melaka
3 sudu kecil serbuk agar agar
1 helai daun pandan - diikat kecil
300 ml santan pekat ( dicampur sedikit garam)

CARA-CARA MEMBUATNYA;......


1. Masakkan air, serbuk agar-agar hingga agar-agar larut.

2.Masukkan gula melaka dan daun pandan, biar gula larut dan adunan mendidih.

3. Keluarkan daun pandan. Masukkan santan, biar mendidih sebentar(tak perlu kacau) dan tuangkan segera ke dalam bekas. Sejukkan

6 comments:

  1. Salam Kembali Tinta...rindunya..dah lama tak bersiaran dgn resepi2 baru..rupanya bz yer..

    Tapi tu lah kan masalah pembantu rumah ni mmg ada di mana2 jua..tak boleh di buat baik dan percaya seratus peratus..tp mungkin tak semua la kot..takpelah Tinta..take yr time..apapun sentiasa ternanti2 juga rsepi2 baru dari tinta.

    ReplyDelete
  2. salam lieza.....semoga sihat..betul tu.. mereka (pmbantu2 rumah dr seberang)ada yg betul2 dtg bkerja nak cari rezeki tapi kebykan nak cari hiburan saja..itu yg menyebabkan sesetengah majikan pening kepala..kalau takde kesabaran jadi kes mndera pula....hahaha

    ReplyDelete
  3. salam kembali tinta...takpelah tinta ada pembantu ni mmg kena byk bersabar jer kan...apapun sentiasa hati2 la dgn dorang ni lebih2 lg yg dari seberang...

    ReplyDelete
  4. Salam Tinta, selamat bersua lagi...
    Akak telah hampir setahum tiada pembantu.Setelah bertahun menggunakan khidmat pembantu bila semua kena buat sendiri memang meletihkan lebih2 lagi jika ada anak kecil.
    Ada waktu jiwa jadi kacau kerana tiada waktu utk diri sendiri. Apapun keadaan lebih 'enak' jika tiada pembantu.Tabahkan hati....

    ReplyDelete
  5. salam tina..lamanya menghilang..bz ker?takpe la nanti tinta mai umah atie yer,ambil bunga..

    ReplyDelete
  6. KakTinta, missed u dearie!!! how r U now???

    Love pun baru back to blogging actually...take care ya!

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...