click..click

...follower...tqvm..

Nov 27, 2009

Sotong Kung Pao.....



Resepi  nie saya ambil daripada sebuah majalah, tapi tak ingat majalah mana. Antara Hobi Tintacyber ialah mengumpul resepi dari majalah2 yg dah lama, digunting dan ditampal ke dalam sebuah buku. Biasanya bulan puasalah selalu merujuk ke dalam buku tu. Jadi kali nie terpandanglah resepi nie, Kung pao pun amenda  saya pun tak tahu, nanti baru nak tanya mak mentua(mak mentua saya berbangsa cina)..jadi saya olah resepi nie dgn memasukkan sedikit lada Hitam(ok jugalah rasanya). Cuma cili kering saya ganti dgn cili hidup.







 

 

 
SOTONG KUNG PAO....
 

 

 

 
Bahan-bahan

 
Sotong (500g)
Cili kering (5 - 6 btg)
Halia ( 1/2 inci)
Sos tiram - 2 sudu besar
Sos Lada Hitam 1 sudu kecil
Bawang Besar
Daun bawang

 

 

 
CARA-CARA MEMBUATNYA...

 
  • Goreng cili kering sampai garing.
  • Masukkan halia yang telah dimayang.
  • Setelah naik bau masukkan sotong. setelah separuh masak, masuk sos tiram dan sos lada hitam.
  • Bila kuah dah agak pekat taburkan bawang besar yang dipotong bulat, biarkan layu seketika.
  • Sebelum tutup api tabur daun bawang.
  • Sedia utk dimakan...

No comments:

Post a Comment

KongsiResepi

Rehat Sekejap...