click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Nov 4, 2009

SaYur CaMpur Pelbagai WarNa...



Anak-anak suka makan sayur....kali nie sekali lagi resepi , Sayur Campur...resepi dari ibu mertua...resepi kat bawah tu takde menyatakan jumlah byk mana sayur, ikutlah sesuka banyak mana nak memasak, begitu juga dgn jumlah bawang merah dan putih, biasanya saya memasak dgn menggunakan bawang kisar yang memang dah disediakan utk seminggu.

BAHAN-BAHAN
Sayur Brokoli(dipotong ikut citarasa masing)
Kobis bunga (dipotong)
Lobak merah(dipotong)
cendawan butang(dipotong/dibelah dua)
Tauhu jepun(digoreng)
anak jagung(dipotong )
isi ayam(dihiris nipis-nipis)
sos Tiram
bawang merah(dikisar)
bawang putih(dikisar)
minyak masak  utk menumis

CARA-CARA


  • Didihan air dan bila sudah mendidih masukkan sedikit minyak masak bersama sedikit garam


  • selurkan sayur yang keras dahulu, biasanya lobak merah..


  • selepas itu diikuti sayur-sayuran yang lain, jangan terlalu lama.


  • bila kesemua sayur sudah dicelur, tumiskan bawang merah bersama bawang putih


  • masukkan isi ayam


  • masukkan sos Tiram bersama sedikit air,


  • bila sudah mendidih dan kuah agak pekat


  • masukkan kesemua sayur dan terus matikan api


  • ini supaya sayur2 tu tidak layu dan masih segar.











5 comments:

  1. anak2 saya pulak tak mkn sayur!! payah nak train derang makan sayur la. pening kepala!!

    ReplyDelete
  2. anak2 saya alhamdulilah kak..bolehlah makan sayur terutama anak jagung....:)

    ReplyDelete
  3. Assalam Dik..akak pun suka jugak...Akak kalau warna warni memang suka sangat menceriakan hidup kan?

    ReplyDelete
  4. Kak Watie...tadi ada prgi kat blog kakak...tak minta kebenaran pun ..tiru LiveTyping tu..takpekan kak..:)

    ReplyDelete
  5. sedapnyerrrr...yg simple2 mmg tak jemu dimakan

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...