click..click

...follower...tqvm..

Enam hukum menjadi seorang yang bahagia

WaHai Diri..........

1) Bebaskan hati dari kebencian.
2) Bebaskan minda dari kebimbangan.
3) Belajar mensyukuri apa yang ada.
4) Hidup mudah dan bersederhana.
5) Banyak memberi dan kurang meminta.
6) Hadapkan hati pada Allah.

dipetik drpd; Dr. Tengku Asmadi bin T. Mohamad

Oct 29, 2009

Ikan Tenggiri Kari...borneo style...


Kari antara masakan kesukaan suami......kali nie kita buat kari ikan menggunakan ikan tenggiri..

BAHAN-BAHAN

seekor ikan tenggiri( dipotong) dan di goreng
serbuk kari (saya biasa gunakan kari segera jenama A1 dan dicampurkan dgn sedikit kari adabi)
5 ulas bawang merah di kisar
sedikit halia (di ketuk)
Air asam jawa
sayur bendi
Tomato di potong
bawang besar (di potong dadu)
santan(kalau takde pun takpa)

CARA-CARA MEMBUATNYA...

Tumiskan bawang merah bersama sedikit halia,
masukan kari segera bersama sedikit kari adabi,
masukkan air asam jawa ,
bila dah mendidih masukkan sayur bendi dan tomato diikuti bawang besar,
 bila sayur dah hampir masak,masukkan santan,
 lepas tu masukkan ikan tenggiri yg telah digoreng....Siap untuk dimakan.


Biar Sayur nie masak, baru masukkan ikan yang sudah digoreng.







4 comments:

  1. Kari...cicah ngan roti pn sodap ni...

    ReplyDelete
  2. bagus gak kan idea ikan digoreng dulu, so tak la ikan hancur nanti!! tq2!!

    ReplyDelete
  3. salam singgah...Kari letak bendi manyak2 sedap kan kak.. psst, comey2 belake anak2 akak :)

    ReplyDelete
  4. E-na...jgn ikut kita guna prencah kari instant..coz..lpas masak sbuk nak pgi kerja pula..hihihi

    Ain...ikan tu kalau digoreng boleh tahan lama...tak basi...makan 2 hari pun boleh..:)

    Blogresepi...thanks visiting..free2 datanglah lagi..anak MrsFaiz pun comel jugak..tmbam pipi dia...

    ReplyDelete

KongsiResepi

Rehat Sekejap...